Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Dissertation
Kunstbox : 1/2 : procesgericht werken door kunstbeleving
Authors: ---
Year: 2011 Publisher: Sint-Amandsberg Arteveldehogeschool Campus Sint-Amandsberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Een procesgerichte aanpak voor 6- tot 12- jarigen in het basisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789077343784 Year: 2013 Publisher: Leuven Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is de langverwachte herwerking van "Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs". Het bevat de kernelementen van een procesgerichte aanpak. In deze zowel qua vorm als qua inhoud gereviseerde editie hebben de auteurs de aanpakfactoren van 5 naar 7 uitgebreid.Leerkrachtstijl wordt daarbij als overkoepelende factor beschouwd, zodat leerkrachten een omgeving kunnen scheppen waar kinderen op hun gaven en talenten worden aangesproken en zich als unieke persoon kunnen ontplooien. Zo wordt voor elk kind binnen kwaliteitsvol onderwijs de juiste output gedefinieerd en wordt het fundament gelegd voor een succesvolle toekomst.


Book
Rekengesprekken voeren : een praktische aanpak om de onderwijsbehoeften van leerlingen te achterhalen
Author:
ISBN: 9789492525475 Year: 2018 Publisher: Huizen Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen ervaren rekenen verschillend. Zo vindt de ene leerling het moeilijk, terwijl het er voor de ander gewoon bij hoort, en weer een ander vindt het uitdagend om pittige rekenopgaven op te lossen. Het is echter lang niet altijd gemakkelijk om deze diverse onderwijsbehoeften bij individuele leerlingen te achterhalen.Rekengesprekken zijn hiervoor een oplossing. Zij leveren informatie op over de rekenbeleving en het rekenproces, en bieden inzicht in redeneer- en oplossingsprocessen van de leerling. Onderwijsbehoeften worden scherp in beeld gebracht. Daarbij worden doelen geformuleerd, waarbij de leerling actief meedenkt over hoe hij deze kan bereiken.


Book
Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789491916045 Year: 2014 Publisher: Leuven Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs (CEGO)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een revisie van een aantal uitgaven die verschenen in de jaren '80. Zo'n revisie was volgens de auteurs dringend nodig. Hoewel de basisprincipes ongewijzigd bleven, zijn er in het E.G.O. (Ervaringsgericht Onderwijs) sinds 1989 heel wat nieuwe ontwikkelingen op het vlak van concepten en praktijk. Heel centraal staat nu het 'Aanpak-Proces-Effect-schema', waarin de procesvariabelen 'welbevinden' en 'betrokkenheid' de bakens vormen voor de dagdagelijkse praktijk.De tien 'actiepunten' in dit boek vormen een duidelijke meerwaarde. Het gaat om het volgende: de ruimte in hoeken (her)schikken, de opvulling van de hoeken grondig aanpakken, nieuwe materialen en activiteiten inbrengen, kleuterinteresses ontdekken en daarop aansluitende [lees meer] materialen en/of activiteiten aanbieden, betrokkenheidverhogende impulsen geven, het vrije initiatief uitbreiden en ondersteunen met een duidelijke en soepele organisatie, de relatie met en tussen de kleuters verkennen en verbeteren, activiteiten aanbieden die kinderen helpen om de wereld van gevoelens, relaties en waarden te verkennen, kinderen met sociaal-emotionele problemen en ontwikkelingsbedreigde kinderen begeleiden.Verder wordt de bijdrage over 'leerkrachtstijl' grondig uitgebreid met volgens de auteurs het inmiddels waardevol gebleken onderscheid tussen drie dimensies: stimuleren, gevoeligheid voor beleving en autonomie verlenen. Het hoofdstuk over het klasklimaat en 'positieve relaties' zal heel wat inspiratie bieden voor de (toekomstige) kleuterleid(st)er.Vergeleken met vorige uitgaven wordt de ervaringsgerichte visie op leren en ontwikkeling, en het concept 'fundamenteel leren' ('deep-level-learning'), dieper uitgewerkt.De auteurs hopen dat deze nieuwe uitgave in Vlaanderen en Nederland en dit onder meer in de context van lerarenopleiding, begeleiding en nascholing velen mag inspireren om de grootst mogelijke voldoening uit hun werk als leerkracht te halen: de voldoening die je put uit de aanblik van kinderen die ten volle genieten van wat het leven te bieden heeft en die zich in de diepte ontwikkelen. Warm aanbevolen. [Karl Baert]Copyright (c) Vlabin-VBC20051231http://www.deleeswolf.be


Book
Leren en onderwijzen : inleiding tot de algemene didactiek.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033461279 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De eerste uitgave van dit standaardwerk dateert van 1974. Toen lag de klemtoon vooral op het persoonsgerichte onderwijs (procesmodel); nu is de slinger in grote mate teruggekeerd naar het maatschappijgerichte onderwijs (productmodel). Na een inleiding over de componenten van een lesvoorbereiding komt er een kernhoofdstuk over het product- en procesgericht onderwijs. Daarna volgen hoofdstukken over doelstellingen, beginsituatie, leerinhouden, didactische werkvormen, onderwijsmedia en evaluatie. Nieuw, maar wat mager uitgewerkt, is het hoofdstuk over de leraar als opvoeder. Een beschouwing van leerprocessen ontbreekt. Er zijn heel wat wijzigingen en aanvullingen in het hoofdstuk over didactische evaluatie. Het vroegere beheersingboek met verwerkingstaken wordt nu in het basiswerk geïntegreerd, met de oplossingen in een bijlage. Ook als bijlage is een controlelijst voor de lesvoorbereiding opgenomen. Het boek bevat talrijke schema's en voorbeelden, en kent een heel duidelijke structuur. Met bibliografie per hoofdstuk èn achteraan, en een index. Een docentenhandleiding werd apart gepubliceerd.


Book
Leren en onderwijzen. Inleiding tot de algemene didactiek
Authors: ---
ISBN: 9033441225 9033441217 Year: 1998 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting: In dit boek worden de doelstellingen van Leren en Onderwijzen duidelijk geformuleerd en worden telkens beheersingstaken aangeboden om die doelstellingen in te oefenen.


Book
Onderwijskunde hoger onderwijs : handboek voor docenten.
Authors: --- --- ---
ISBN: 902323118X Year: 1997 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

I. LEERPROCESSEN1. Leren en onderwijs2. Leeractiviteiten van studenten3. Procesgericht onderwijs4. Didactische werkvormen II. ONDERWIJSONTWIKKELING5. Aanleidingen tot onderwijsontwikkeling6. Procedures voor onderwijsontwikkeling7. Onderwijsontwikkeling voor kwalificatie-ontwikkeling8. Studeerbaar onderwijs9. De ontwikkeling van activerend onderwijs: probleemgestuurd leren en projectonderwijs10. Het toetsen van vaardigheden III. ONDERWIJSORGANISATIE11. Sociale integratie12. Studieloopbaanbegeleiding als professionele activiteit13. Een handelingsmodel voor effectief docentschap14. Professionalisering van docenten15. Doelmatige organisatie van instellingen voor hoger onderwijs16. Interne kwaliteitszorg: de betekenis voor docenten

Keywords

onderwijs --- didactiek --- kwaliteitsbewaking --- didactische processen --- lesgeven --- HO (hoger onderwijs) --- personeelsmanagement --- leerdoelstellingen --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- onderwijsstructuur --- quality control --- Teaching aids --- hoger onderwijs --- evaluatie van leerlingen --- schoolbeleid --- leerpsychologie --- leerkrachten --- 378.147 --- 301.188.8 --- 371.2 --- leerprocessen --- onderwijskunde --- onderwijsontwikkeling --- onderwijsorganisatie --- probleemgestuurd leren --- professionalisering --- projectonderwijs --- studiebegeleiding --- vaardigheidsonderwijs --- 371.3 --- 378 --- 489.4 --- Didactiek --- Integrale kwaliteitszorg --- Leerprocessen --- Onderwijsbeleid --- Onderwijskunde --- doceren --- 378.6 --- Didactisch proces (leerproces) --- Hoger onderwijs --- Probleemgestuurd onderwijs --- Zelfstudie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- IKZ --- didactische werkvormen --- interne kwaliteitszorg --- leeractiviteiten --- procesgericht onderwijs --- 489 --- Onderwijsontwikkeling --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs: didactiek --- leerkrachtenopleiding --- 371.21 --- 371.22 --- Didaktiek aan de universiteit onderwijsresearch. Didaktisch onderzoek in hoger onderwijs. Groepsstudie; werkcollege; hoorcollege: hoger onderwijs --- Sociologie van het onderwijs --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen. --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Projectwerking --- Studiebegeleiding --- Kwaliteitszorg --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken --- didactiek. --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- 378.147 Didaktiek aan de universiteit onderwijsresearch. Didaktisch onderzoek in hoger onderwijs. Groepsstudie; werkcollege; hoorcollege: hoger onderwijs --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Lerarenopleiding --- Didactiek. --- Algemeen. --- Didactics --- Educational sciences --- Higher education --- Economics --- 000.1 --- kwaliteitszorg --- 159.95 --- Algemene werken --- Teaching

Listing 1 - 7 of 7
Sort by